08.07.2025

STOICA & ASOCIAȚII obține o nouă victorie într-un litigiu arbitral privind executarea unui contract de achiziție publică de lucrări

Echipa de avocaţi din cadrul STOICA & ASOCIAȚII, formată din Dan-Rareş Răducanu (Senior Partner) și Mircea Vasile (Junior Lawyer) a obținut recent o victorie importantă pentru doi antreprenori români aflați într-un contract de asociere în vederea executării unul contract de achiziție publică pentru proiectare și execuție de lucrări, întocmit în conformitate cu Condițiile generale pentru contractele de proiectare și execuție de lucrări din Anexa nr. 2 la HG nr. 1/2018.

În urma unui litigiu arbitral desfășurat pe o perioadă de numai șase luni, Tribunalul Arbitral constituit de Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României a pronunțat și motivat o sentință arbitrală prin care a admis în totalitate pretențiile antreprenorilor și a obligat autoritatea contractantă la plata restului de preț actualizat, până la valoarea forfetară convenită de părți la încheierea contractului, la plata în integralitate a sumelor reținute de autoritatea contractantă cu titlu de garanție de bună execuție cu depășirea pragului de 10% din prețul contractului, dar și la plata dobânzii legale penalizatoare calculată de la data rămânerii scadente a obligației de plată și până la data executării acesteia. Sentința arbitrală este definitivă și obligatorie.

”Această hotărâre arbitrală este deosebit de importantă pentru toți antreprenorii care au stabilit cu autoritățile contractante un preț forfetar pentru proiectarea și/sau execuția lucrărilor. În deplin acord cu prevederile art. 1867 Cod civil, ignorate uneori de autoritățile contractante, Tribunalul Arbitral a stabilit că plata prețului contractului pe bază de Situații Interimare de Lucrări și Certificate Interimare de Plată se poate face până la semnarea procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor. După acest moment, autoritatea contractantă este obligată să achite diferența de preț rămasă până la concurența cu prețul forfetar actualizat fără a mai solicita documente justificative pentru lucrări desfășurate în baza contractului de antrepriză. Pe de altă parte, hotărârea arbitrală este importantă și pentru antreprenorii care au contracte în derulare și care au constituit garanția de bună execuție prin rețineri succesive de 5% din Certificatele Interimare de Plată. Tribunalul Arbitral a stabilit, în deplin acord cu prevederile HG nr. 965/2023, că sumele astfel reținute și care depășesc 10% din prețul contractului trebuie restituite antreprenorului, la cerere, pentru a putea fi folosite în îndeplinirea obiectului contractului de antrepriză. Mai mult, Tribunalul Arbitral a statuat că autoritatea contractantă rămâne obligată la plata acestor sume reținute chiar și după ce s-a încheiat procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor, întrucât obligația s-a născut în timpul executării contractului de antrepriză.” a declarat Dan-Rareș Răducanu (Senior Partner).

image